Alaotsikkoa napauttamalla saat esille digitaitokalenterin kohdan tarkemman kuvauksen, jonka alle on koottu aiheeseen liittyvää tukimateriaalia.
Keltaisella taikasauvalla on merkitty kohdat, joissa on 6/2025 lisättyä tukimateriaalia.
Tukimateriaaleissa käytettävät kuvakkeet:

Opettajan ohje
Esitysmateriaali
Video
Muu materiaali
Kerrataan digitaalisten palveluiden perustoiminnot (mm. salasanan vaihtaminen). Kerrataan oppilashallintajärjestelmän (Wilma) käyttöä. Harjoitellaan näppäintaitoja. Kerrataan ja syvennetään tekstinkäsittelyn perustaitoja (mm. fontin muotoilu, riviväli, kappalejako, tekstin tasaus, leikepöydän käyttö, luettelo, kappalemuotoilu, sivun asetukset). Harjoitellaan palautteen antamista digitaalisesti toisen työstä (esim. kommentointityökalu) ja oman työn muokkaamista palautteen pohjalta.
Harjoitellaan kokonaisen käsityöprosessin dokumentointia digitaalisessa muodossa. Otetaan prosessista kuvia tai videoita eri vaiheista ja liitetään ne osaksi esitystä (esim. PowerPoint, Sway, Slides, Keynote). Liitetään mukaan oman oppimisen arviointia.
Havainnoidaan erilaisia mediasisältöjä ja -ilmiöitä (esim. disinformaatio, deepfake-videot) ja keskustellaan niistä. Dokumentoidaan omaa median käyttöä mediapäiväkirjan avulla. Tuotetaan vaikuttamaan pyrkivä mediasisältö (esim. arvostelu, vlogi). Keskustellaan turvallisuutta vaarantavista tilanteista mediassa (esim. netti-identiteetti, vihapuhe, houkuttelu). Pohditaan, mitä henkilötietoja annetaan ja mihin. Opitaan poistamaan omat digitaaliset jäljet, tunnistamaan verkkohuijausyritykset ja toimimaan oikein turvallisuutta uhkaavissa tilanteissa.
Tehdään digitaitokartoitus. Kerrataan niitä taitoja, jotka vaativat lisäharjoitusta.
Perehdytään teknologiaan eri oppiaineissa. Havainnollistetaan opittavaa asiaa simulaation avulla (esim. phet.colorado.edu/fi/). Tutustutaan digitaalisiin karttapalveluihin ja paikkatieto-ohjelmistoihin (esim. Google Earth). Hyödynnetään digitaalisia laitteita ja sovelluksia omassa pienessä tutkimuksessa (esim. Mittanauha, Micro:bit).
Havainnoidaan ympärillä olevia ohjelmoituja elementejä (esim. robotiikka, tekoäly). Laaditaan ryhmissä oma ohjelma graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch) käyttäen. Hyödynnetään koulun välineitä (esim. Micro:bit, Lego-robotit). Ideoidaan, testataan ja jatkokehitetään ohjelmaa yhdessä. Lisäideoita: innokas.fi/materiaalit/.
Kerrataan taulukkolaskennan perusteita (esim. oman keskiarvon laskeminen). Tehdään mielipidetutkimus pareittain kysymällä valitusta aiheesta (esim. Forms) ja koostamalla vastaukset taulukkoon ja diagrammeiksi (esim. Excel, Sheets, Numbers).
Harjoitellaan kuvankäsittelyä esimerkiksi muokkaamalla kuvankäsittelyohjelmalla omaa kuvataidetyötä (esim. Snapseed). Tehdään digitaalinen piirros sovitusta aiheesta (esim. Canvas, Tayasui Sketches, Paper by WeTransfer). Otetaan kuvia omista töistä ja siirretään ne pilvipalveluun (esim. oma kuvataideportfolio).
Keskustellaan teknologian vaikutuksista ihmisten arkeen ja 3D-tulostuksen mahdollisuuksista. Tehdään 3D-mallintamista (esim. tinkercad.com). Mahdollisuuksien mukaan tulostetaan 3D-tulostimella oma tuotos.
Tehdään jostakin opittavasta asiasta omavalintainen mediasisältö (esim. esitys, video, animaatio, sarjakuva). Haetaan siihen tietoa ja kuvia myös muilla kielillä. Muistetaan tekijänoikeudet. Merkitään tuotokseen lähteet.