Alaotsikkoa napauttamalla saat esille digitaitokalenterin kohdan tarkemman kuvauksen, jonka alle on koottu aiheeseen liittyvää tukimateriaalia.
Tukimateriaaleissa käytettävät kuvakkeet:
Opettajan ohje
Esitysmateriaali
Video
Muu materiaali
91. Hyödynnetään liikuntaa tukevia sovelluksia (esim. sporttipankki.com, smartmoves.fi, seppo.io).
92. Tutustutaan mahdollisuuksien mukaan oman älypuhelimen liikunta- ja terveyssovelluksiin.
93. Tallennetaan mahdollisuuksien mukaan oma suoritus ja tulokset verkkoympäristöön tai omaan mobiililaitteeseen kehityksen seuraamiseksi ja tukemiseksi.
94. Tutustutaan mahdollisuuksien mukaan liikuntateknologian sovellusten (esim. Video Coach, SloPro) käyttöön osana liikunnan opetusta.
95. Tallennetaan mahdollisuuksien mukaan oma suoritus ja tulokset verkkoympäristöön tai omaan mobiililaitteeseen kehityksen seuraamiseksi ja tukemiseksi.
96. Hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan liikuntateknologian sovelluksia (esim. Video Coach, SloPro) osana liikunnan opetusta.
97. Tallennetaan mahdollisuuksien mukaan oma suoritus ja tulokset verkkoympäristöön tai omaan mobiililaitteeseen kehityksen seuraamiseksi ja tukemiseksi.
98. Tallennetaan itse tuotettua musiikkia ja sävelletään omia sävelmiä digitaalisesti (esim. GarageBand).
99. Tutustutaan tekijänoikeuksiin musiikin näkökulmasta (esim. kopiraittila.fi). Opitaan ymmärtämään tekijänoikeuksiin liittyvää liiketoimintaa.
100. Dokumentoidaan kuvataideprosessi digitaalisesti (esim. PowerPoint, Sway, Slides, Keynote, Strip Designer, Teams, Classroom).
101. Keskustellaan kuvien ja videoiden tekijänoikeuksista. Tutustutaan CC-lisenssijärjestelmään ja haetaan vapaasti käytössä olevia kuvia verkosta (esim. CC Search, Googlen kuvahaku).
102. Käytetään verkossa olevia kuvia (taidekuvat, omat kuvat ja ympäristön kuvat) ja harjoitellaan kuvan käsittelyä (esim. Snapseed, GIMP2).
103. Tehdään digitaalisia teoksia (esim. video, piirros, animaatio, luova ohjelmointi).
104. Dokumentoidaan käsityöprosessi digitaalisesti hyödyntäen myös videointia (esim. PowerPoint, Sway, Slides, Keynote, Strip Designer, Clips.)
105. Toteutetaan automaatiota ja robotiikkaa hyödyntäviä ohjelmoituja tuotoksia (esim. Micro:bit, Lego Mindstorm, Lego Spike).
106. Harjoitellaan 3D-suunnitteluohjelman käyttöä (esim. Tinkercad1, Paint 3D). Tulostetaan mallinnus mahdollisuuksien mukaan 3D-tulostimella.
1) Sovelluksia voi käyttää vain kirjautumatta.
107. Dokumentoidaan työprosessi digitaalisesti hyödyntäen myös videointia (esim. PowerPoint, Sway, Slides, Keynote, Strip Designer, Clips).
108. Tutustutaan kotitalouden teknologisiin laitteisiin ja pohditaan niiden toimintalogiikkaa.
109. Tutustutaan oman talouslaskelman tekemiseen ja rahankäytön seurantaan (esim. Excel, Sheet, Numbers).