Alaotsikkoa napauttamalla saat esille digitaitokalenterin kohdan tarkemman kuvauksen, jonka alle on koottu aiheeseen liittyvää tukimateriaalia.
Keltaisella taikasauvalla on merkitty kohdat, joissa on 6/2025 lisättyä tukimateriaalia.
Tukimateriaaleissa käytettävät kuvakkeet:

Opettajan ohje
Esitysmateriaali
Video
Muu materiaali
Kerrataan digitaalisten palveluiden perustoiminnot (mm. salasanan vaihtaminen). Tutustutaan Wilma-järjestelmän käyttöön. Tutustutaan käyttöjärjestelmän ja laitteen asetuksiin (esim. aika, kieli, näyttö, ääni, verkko ja akku) sekä eri tiedostomuotoihin ja niiden päätteisiin (esim. .pdf, .docx, .jpg, .mp3, .mp4, .pptx). Keskustellaan digilaitteiden ylläpidosta, päivityksistä ja käytöstä kestävän tulevaisuuden näkökulmasta (esim. virrankulutus, tulostaminen). Keskustellaan ergonomian merkityksestä. Opitaan valitsemaan hyvä työasento, vaihtelemaan sitä sekä jaksottamaan työskentelyä.
Harjoitellaan tekijänoikeuksia (esim. kopiraittila.fi). Tutustutaan CC-lisenssijärjestelmään tarkennetun haun avulla. Keskustellaan erilaisista mediasisällöistä (esim. uutinen, mainos, mielipide, some-sisällöt), niiden kohderyhmistä, kriittisestä arvioinnista, tekoälystä, sosiaalisen median käytöstä ja yksityisyysasetuksista. Pohditaan turvallisia ja vastuullisia tapoja käyttää mediaa (mm. henkilötietojen käyttäminen netissä).
Harjoitellaan näppäintaitoja. Harjoitellaan tietotekstin (esim. uutinen) kirjoittamista. Muokataan tekstiä (esim. fontin muotoilu, riviväli, kappalejako, tekstin tasaus, leikepöydän käyttö, luettelo). Keskustellaan tekstin eri tallennusmuodoista. Tallennetaan teksti pdf-muodossa ja lähetetään se sähköpostilla toiselle oppilaalle.
Tutustutaan videoiden käsikirjoittamiseen ja tuottamiseen. Tehdään käsikirjoitus ja kuvataan ryhmissä video johonkin oppiaineeseen liittyvästä aiheesta. Editoidaan siitä yhtenäinen kokonaisuus (esim. iMovie). Arvioidaan yhdessä tuottamisen eri vaiheita ja lopputulosta.
Keskustellaan ohjelmoinnin ja robotiikan vaikutuksista ihmisten elämään. Tunnistetaan kehityksen hyötyjä, mahdollisuuksia, riskejä ja uhkakuvia. Tutkitaan arjen esimerkkien avulla toisto- ja ehtorakenteiden käyttöä ja harjoitellaan niitä ohjelmoinnissa (esim. Scratch, Micro:bit ja Legorobotit). Lisäideoita: innokas.fi/materiaalit/.
Harjoitellaan tulkitsemaan kuvaajia, taulukoita ja diagrammeja. Opetellaan taulukkolaskennan perusteita (esim. Excel, Sheet, Numbers). Tehdään taulukko sovitusta aiheesta (esim. sään seuranta). Taulukon pohjalta luodaan diagrammi.
Tutustutaan tekoälyn toimintaan ja käyttötarkoituksiin. Perehdytään koneoppimiseen kouluttamalla oma tekoäly.
Tutustutaan digitaalisen äänen ja musiikin tuottamiseen. Tuotetaan äänitehosteita ja sävelletään omaa musiikkia (esim. GarageBand, Chrome Music Lab). Liitetään tuotos osaksi jotain mediatuotosta (esim. video, animaatio).
Kerrataan, mikä on käyttöjärjestelmä, sovellus ja tiedosto. Opetellaan tiedoston käsittelyn perustaidot: tallentaminen, kopioiminen, siirtäminen ja poistaminen (esim. OneDrive, Drive, tiedostonhallinta). Tutustutaan tietokoneen resurssienhallintaan ja kansioihin (mm. lataukset, kuvat, työpöytä).
Tehdään sovitusta aiheesta esitelmä, johon haetaan tietoa eri tietolähteistä. Muistetaan lähdekritiikki ja tekijänoikeudet. Käytetään esitysgrafiikkaohjelmaa (PowerPoint, Sway, Slides, Keynote), johon kootaan tietoa omin sanoin ja luvallisia kuvia. Merkitään esitelmän lähteet oikein.