Alaotsikkoa napauttamalla saat esille digitaitokalenterin kohdan tarkemman kuvauksen, jonka alle on koottu aiheeseen liittyvää tukimateriaalia.

Keltaisella taikasauvalla on merkitty kohdat, joissa on 6/2025 lisättyä tukimateriaalia.

Tukimateriaaleissa käytettävät kuvakkeet:

  • Opettajan ohje

  • Esitysmateriaali

  • Video

  • Muu materiaali

8. Perusdigitaidot

Vaihdetaan ohjatusti tietoturvalliset salasanat ja kerrataan tunnusten turvallinen käyttö. Kerrataan koneiden ja ohjelmien käynnistys- ja sammutusrutiinit. Harjoitellaan näppäintaitoja. Kirjaudutaan M365- tai GWE-ympäristöön ja kirjoitetaan siellä tekstiä sovitusta aiheesta. Opitaan tekstinkäsittelyn alkeita (tekstin valinta, kirjainkoko, fontti). Keskustellaan ergonomiasta (esim. hyvä työskentelyasento).

9. Tiedostonhallinta

Keskustellaan, mikä on käyttöjärjestelmä, sovellus ja tiedosto. Opetellaan tallentamaan tiedosto ja löytämään tallennettu sisältö. Harjoitellaan tiedoston käsittelyn perustaitoja: kopioiminen, siirtäminen ja poistaminen (esim. OneDrive, Drive, tiedostonhallinta). Harjoitellaan neuvomaan toisia näissä perustaidoissa.

10. Teknologia tutkimuksen apuna

Oppilas tekee pieniä itseään kiinnostavia tutkimuksia teknologiaa hyödyntäen (esim. kuvaaminen, mittaaminen). Tehdään yhdessä havaintoja ja johtopäätöksiä näiden pohjalta.

11. Mediataidot

Tehdään havaintoja omasta median käytöstä ja puhutaan sen vaikutuksista hyvinvointiin. Mietitään, millaisia sääntöjä (mm. ikärajat, maksullisuus) ja tapoja (esim. viestintä, kommentointi, tykkääminen, emojit) on erilaisissa digitaalisissa palveluissa, kuten peleissä. Harjoitellaan ohjatusti turvallisia tapoja viestiä ja ratkoa mahdollisia konfliktitilanteita (esim. nettikiusaamista) mediassa.

12. Animaatio

Keskustellaan elokuvien ja pelien hahmoista. Suunnitellaan ja toteutetaan animaation keinoin oma tarina tai omien leluhahmojen seikkailu yhdessä sovitusta aiheesta (esim. StopMotion, iMotion). Keksitään animaatioon otsikko sekä lisätään siihen ääntä ja puhetta.

13. Verkko-oppiminen

Harjoitellaan tehtävän tekemistä ja palauttamista ohjatusti verkossa (esim. M365, GWE). Harjoitellaan lähettämään viestejä verkkoympäristössä (esim. Teams, Meet). Kokeillaan mahdollisuuksien mukaan Lukutaidon edistyminen -tehtävän tekemistä Teamsissa.

14. Tiedonhaku

Tutustutaan tekijänoikeuksiin (esim. Kopiraittila) ja sen peruskäsitteisiin. Haetaan tietoa ja luvallisia kuvia sovitusta aiheesta. Arvioidaan tiedon luotettavuutta. Tutkitaan erilaisia mediasisältöjä netissä (mm. uutinen, mielipide, mainos). Tehdään erilaisia tuotoksia (fakta ja fiktio) digitaalisesti (esim. Green Screen by Do Ink).

15. Ohjelmointi

Harjoitellaan selittämään jonkun laitteen toimintaperiaatetta. Toteutetaan vaiheittaisia toimintaohjeita leikkien kautta. Tehdään ryhmissä animointia tai yksinkertaista ohjelmointia käyttäen tarinallinen tuotos, joka esitellään toisille (esim. Scratch Jr). Ratkotaan ongelmatehtäviä koulun ohjelmointivälineillä (esim. Bee-Bot, Lego WeDo).

Lisäideoita: innokas.fi/materiaalit/

17. Projekti

Haetaan tietoa sovitusta aiheesta (esim. harrastus). Tehdään tietojen perusteella ajatuskartta (esim. Popplet Lite, Jamboard). Tehdään ajatuskartan avulla lyhyt teksti (esim. Word, Docs, Pages). Tutustutaan lähteiden merkitsemiseen. Annetaan toisille oppilaille palautetta valmiista töistä.

Täältä löytyy yllättävä linkki!